BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday, October 29, 2009

Kenangan Semetrik 2000/2001

Bile tgk gambo2 ni rindu lak zaman sek dulu..gambo2 ni di amik mase exam SPM 2001 di semetrik( Sek Men Teknik Gerik)..xsilap last day exam..paper pe???x ingat lak...


rase nur, ms exam tmpt nur kat belakang..tapi bukan belakang skali la..

lepas exam kene letak meje kat store.. sempat lg bbincang..xtau la bincang pe..bincang psl mase depan kot..yela tu.
ni lepas semua selesai..muke gembire jer lps exam..maklum la dah leh blk umah n xyah pk nak study 4 exam anymore...muke budak2 jer smua..skrg dah de jd mak budak dah..


1st batch SEMETRIK 2000/2001

Tuesday, October 20, 2009

AI CS to AI CS4

Minggu ni adalah minggu yang sukar bagiku...diri ini dah la amaturrr gune AI ni..semalam orang IT dah tukar Ai ke latest version AI CS4...diri ini hanyer tau gune AI CS jer..CS4 ni menurut senior2 agak sukar..xmesre alam cam CS..keje dah la byk n nak cepat..nak blaja gune bende baru ni lak..huhuhu..byk nak kene explore ni..


(AI SC4)

I will miss u AI CS...hehehe mcm per jer..


Monday, October 19, 2009

Mengidam Durian..

Tajuk mengidam durian..macam org mengandung lak hehehe..sebenarnyer tahun ni la yg paling kurang mkn durian..time byk aritu mkn beberape ulas jer..tu pun mkn kat umah nenek..de org ks sebijik..klu x tiap kali musim mmg slalu la makan byk..biar pun panas badan..makan gak suke punyer pasal..Alhamdulillah sabtu lepas dapat gak makan..tu pun ajak wan g beli kat paso malam..thanks wan..xtau nape tibe2 jer rase nak makan durian menbuak2 lak aritu..tu wan cakap ' ko mengidam ke per..' nur hanye mampu tsenyum (mcm novel lak)..



Thursday, October 15, 2009

i luv this picture

Nur sangat suke gambo ni coz ni gambo pertame yg nur traced gune Adobe illustrator(AI)..baru2 nak belajor..tu pun ms tu xreti nak main ngan warne..nak ks de tone warne..seingat nur la..gambo ni nur traced mase wat project Anakku feeding set..ni sebenarnyer graphic designer nyer keje tapi ms tu dorg bz..so nur wat la sendiri..last skali xgune pun hehehe..menarik blaja gune AI ni..tapi kene rajin la..usaha tangga kejayaan...

Rancangan Tv yg best...

Terlebih dahulu nak say sorry to syarina..nur print sreen ko nyer facebook..alang2 ko dah wat camni..copy jer la yek..ni la crite2 yang nur slalu layan..yg paling nur xleh tinggal

~ lie to me
~ CSI:Miami
~ metalist kot name rancangan nyer..xtau nak eje n sebut huhuhu
~ nur kasih jgn lupe..
~ dinner:impossible ni mlm td baru sedar crite ni boleh dlayan...




Wednesday, October 7, 2009

Selamat Pengantin Baru..tahniah

Tahniah buat kawan2 yang selamat melangsungkan perkahwinan mereke pada 24hb sept 2009 - 26hb sept 2009.. maaf di pohon sebab xdapat hadir ke majlis korg yek..semoga berbahagia ke akhir hayat yek..

ni Zul n ina..majlis dorg blansung di Penang (pompuan) n Kedah(laki)..
zul ni kwn mase kat UTM..peace no war..
#salah tulih..majlis laki n pompuan di wat kat Kedah..sorry zul..


Yang ni lak Ardina & saiffudin (xtau betul ke x eje)...majlis dorg di Perak(pompuan) n Penang(laki)..penang nyer ujung minggu ni.. Ardina ni kwn nur ms sek teknik, matrik & UTM..


and yg akhir ni...Naim n pasangan (name xtau sory)..majlis dorg kat Ipoh..tu jer yg nur tau psl dorg..naim ni classmate ms kat teknik..


Thursday, October 1, 2009

Puase ganti & puase enam

Arini ari ke-2 nur ganti puase..kene ganti awal2 nanti liat..dah la byk ari..berape ari???biar la rahsia hehehe... tia2 tahun nur de dengar pasal masalah puase ganti n puase enam ni..de yg kate leh gabung la..tapi mane sahih nyer..so ni nur lampirkan pe yg nur dah bace..bagus tuk pengetahuan kite...

Afdal qada hutang' Ramadan sebelum mulakan puasa enam Syawal
Oleh Dr Abdul Basit Abd Rahman
HUKUM puasa sunat enam Syawal adalah sunat. Puasa sunat enam Syawal paling awal dimulakan pada 2 Syawal kerana 1 Syawal adalah Aidilfitri dan dilarang berpuasa pada hari itu. Abu Hurairah berkata yang bermaksud: "Nabi SAW melarang puasa pada hari Aidilfitri dan Aidiladha." (Hadis sahih al-Bukhari) Syarat dan adab bagi puasa sunat enam Syawal adalah sama seperti puasa wajib Ramadan.Namun sering kali menjadi perbincangan kalangan ulama bagaimana sewajarnya puasa itu dilaksanakan sama ada secara berturut-turut atau terputus. Pandangan lebih tepat adalah ia boleh dilakukan secara terputus (tidak berturut-turut) asalkan jumlah enam hari dicukupkan sebelum berakhirnya bulan Syawal. Ini kerana apabila Rasulullah SAW menganjurkan puasa sunat enam hari ini, Baginda menyebut bulan Syawal secara umum tanpa memberi ketentuan hari-harinya.Maka puasa enam boleh dilaksanakan pada mana-mana hari dalam bulan Syawal asalkan bukan pada 1 Syawal dan bukan sesudah berakhir bulan Syawal. Adalah lebih afdal disegerakan pelaksanaan puasa enam Syawal berdasarkan firman Allah yang bermaksud: "Dan bersegeralah kamu kepada (mengerjakan amal yang baik untuk mendapat) keampunan dari Tuhan kamu, dan (ke arah mendapatkan) syurga yang bidangnya seluas segala langit dan bumi, yang disediakan bagi orang bertakwa." (Surah Ali-Imran, ayat 133)Selain cara melaksanakannya, timbul juga perbincangan apakah dibolehkan berpuasa sunat enam Syawal jika mempunyai hutang puasa Ramadan yang belum diqada. Ada dua pendapat ulama dalam masalah ini. Pendapat pertama, boleh melakukannya berdasarkan dalil bahawa Aisyah pernah mengakhirkan hutang puasa Ramadan yang perlu diqada hingga ke bulan Syaaban akan datang. Aisyah berkata: "Aku memiliki hutang puasa bulan Ramadan. Aku tidak mampu mengqadanya kecuali pada bulan Syaaban kerana sibuk (melayani) Rasulullah SAW." (Sahih Muslim)Ulama yang mengemukakan pendapat pertama berhujah, sudah tentu tidak mungkin isteri Rasulullah SAW, Aisyah tidak melaksanakan puasa sunat enam Syawal. Pasti beliau melaksanakannya dan tindakan beliau mengqada puasa Ramadan pada bulan Syaaban menunjukkan dibolehkan berpuasa sunat enam Syawal sekali pun seseorang itu memiliki hutang puasa Ramadan.Pendapat kedua, tidak boleh melakukannya berdasarkan hadis yang menganjurkan puasa sunat enam Syawal itu sendiri yang dikemukakan di awal risalah ini. Hadis itu berbunyi: "Sesiapa yang berpuasa Ramadan kemudian dia mengiringinya dengan enam hari dari bulan Syawal maka seperti ia berpuasa sepanjang tahun." Rasulullah SAW mensyaratkan berpuasa Ramadan terlebih dulu, kemudian barulah mengiringinya dengan enam hari dalam bulan Syawal. Ini menunjukkan puasa sunat enam Syawal hanya dilaksanakan sesudah seseorang itu menggenapkan puasa Ramadan. Jika ada puasa Ramadan ditinggalkan, ia perlu diqada terlebih dulu barulah diiringi dengan puasa sunat enam Syawal.Jika diperhatikan secara teliti, pendapat yang kedua lebih rajih (kuat) kerana menepati dalil puasa sunat enam Syawal itu sendiri. Selain itu, membayar hutang yang wajib hendaklah didahulukan daripada memberi sedekah yang sunat.Namun, jika seorang itu tidak berkesempatan (disebabkan keuzuran) untuk melakukan qada kemudian berpuasa enam dan dia berkeyakinan akan sempat mengqadakan sebelum Ramadan tahun berikutnya, maka pendapat pertama boleh diterima berdasarkan apa yang dilakukan Aisyah. Menurut Imam An-Nawawi, Mazhab Malik, Abu Hanifah, Asy-Syafie, Ahmad dan jumhur salaf dan khalaf mengatakan: "Qada puasa Ramadan bagi mereka yang berbuka kerana uzur seperti kedatangan haid dan musafir, maka kewajipan mengqada adalah secara bertangguh, tidak disyaratkan qada terus apabila boleh melakukannya."Menurut Al-Khatib Asy-Syarbini: "Sesiapa yang tertinggal puasa Ramadan, sunat dia mengqadakannya secara berturut-turut dan makruh bagi orang yang ada qada Ramadan melakukan puasa sunat."Sementara pendapat menggabungkan puasa qada dan puasa enam dan akan diberi ganjaran kedua-dua pahala dengan puasa yang satu, berlaku khilaf di kalangan ulama, sebahagiannya berpendapat tidak boleh mencampurkan niat puasa sunat dengan puasa fardu lain atau dengan puasa sunat lain. Jika dilakukan maka puasanya itu tidak sah, tidak bagi yang fardu dan sunat. Ada kalangan ulama Syafi'iyyah berpendapat bahawa ganjaran puasa enam tetap akan diperoleh apabila seseorang berpuasa qada sekalipun ia tidak berniat menggabungkan kedua-duanya, namun pahala yang diperoleh kurang daripada seorang yang berpuasa kedua-duanya secara berasingan.Selepas dikaji, pandangan ulama yang membolehkan puasa dua dalam satu ini, tidak bersandarkan mana-mana dalil al-Quran dan al-Sunnah. Oleh itu, lakukanlah dua ibadat puasa ini (fardu dan sunat) secara berasingan, kerana sebagai hamba yang tunduk kepada Allah, memperbanyakkan amalan taqarrub dengan memisahkan di antara yang wajib dengan sunat lebih menunjukkan kesungguhan diri mencari keredaan Tuhannya. Amalan sunat adalah sebagai penampal kepada kekurangan dalam amalan fardu. Sempurnakan dulu qada beberapa hari yang tertinggal, kerana kita tidak tahu apakah hayat dan kesihatan yang ada akan berterusan sehingga kita dapat menunaikannya di masa depan.Bagi orang yang tidak sempat melakukan puasa sunat kerana sibuk dengan puasa wajib, diharapkan Allah akan memberi ganjaran berdasarkan niat dan azamnya. Sabda Nabi SAW yang bermaksud: "Apabila seorang hamba Allah sakit atau musafir (beliau tidak dapat melakukan amalan yang biasa dilakukannya) maka dituliskan baginya pahala seperti amalan yang biasa dilakukannya sewaktu tidak bermusafir dan sewaktu sihat." (Sahih Al-Bukhari)ambilan dari BERITA HARIAN 9 0KTOBER 2008